Tovább bővül a pécsi Gandhi Gimnázium kínálata

Eseménydús januárt zárt, majd programokban gazdag 2. félévet kezdett el Európa első cigány/roma nemzetiségi, érettségit adó intézménye. A pécsi Gandhi Gimnázium és Kollégiumban a nemrégiben véget ért, jelentős fejlesztések után már ismét csak az oktató-nevelő munkáról szól a 2016-os esztendő. Az iskola minden eddiginél színesebb palettát kínál jelenlegi és leendő diákjai számára.

Január 14-én az idei tanévben immár negyedszer tartottak a Gandhiban nyílt napot. Ezúttal 31 érdeklődő ismerhette meg előbb az iskola képzési és támogatási rendszerét, a felvételi követelményeket és a tanórán kívüli lehetőségeket. Azután beás, lovári, matematika és angol órát is megtekintettek, majd a sportcsarnokot, az épülő műfüves pályát, az új könyvtárhelyiséget és a médiatermeket is bejárták. A látottak alapján az általános iskolás vendégek közül többen máris azt mondták: eldöntötték, itt szeretnék folytatni a tanulmányaikat.

A gimnáziumban közben lezárták az őszi félévet. Januárban mintegy 150 diák futott neki a félévi vizsgának. Valamennyiüknek matematikából, továbbá évfolyamonként 2-2 másik tantárgyból kellett számot adni a tudásukról, és az eredményük beleszámított a félévi érdemjegyükbe. Az iskola igazgatónője szerint ez a rendszer több szempontból is bevált a Gandhiban: egyrészt minden tanulójuk gyakorlatot szerez a vizsgázásban, és a várható megmérettetés jobban ösztönzi is őket a folyamatos tanulásra. Az eredmények meglehetősen változók lettek, a példaértékűtől az igen gyenge teljesítményig mindenfélére akadt példa. Déri Ildikó azt mondja, a kevésbé sikerült vizsgákra részben magyarázatot jelent, hogy ősszel mind a kollégiumi épületegyüttes felújítása, mind a – gimnáziumban helyet kapott – nemzetiségi módszertani központ kialakítása tanulásszervezési nehézséget okozott.

A Magyar Kultúra Napját (január 22.) már több mint negyed évszázada ünneplik Magyarország határain belül és túl is. Arra emlékeznek közös versmondással, kiállításokkal, koncertekkel és előadásokkal, hogy 1823-ban Kölcsey Ferenc ezen a napon fejezte be a Himnusz megírását. Az országos szavaláshoz a Gandhi Gimnázium tavaly után immár másodszor csatlakozott. 27-én pedig két másik érdekes programnak adott otthont az iskola: egyrészt a Homo Ludens Project társulat előadásának, akik rövid jeleneteikbe, amelyek roma-nem roma konfliktusokat dolgoztak fel, a gandhis előkészítő évfolyamosokat is bevonták, ekképpen érzékenyítve őket a téma iránt. Még ugyanazon a napon a sport is szerephez jutott az iskolában: lépcsőfutó háziversenyt tartottak, melyen végül Földi Krisztián diadalmaskodott.

Január végén 23 tanulónak még a próbaérettségit is le kellett tennie (csakúgy, mint majd „élesben”: ügyeleti rendszerrel, tantárgyi segédeszközökkel, stb.), a február azonban már vidámabb programokkal veszi kezdetét a Gandhiban: 12-én tartják az idei szalagavatót, hat nappal azután pedig farsang és táncversenyt szerveznek. Ami a későbbieket illeti, február 23-án a 0. évfolyamosoknak megkezdődik az úszástanfolyam; és ha már víz: március 18. és 25. között görögországi körútra mennek az arra legérdemesebb gandhisok. 5 diákra pedig izraeli út is vár, amit az izraeli nagykövetség, valamint az Emberi Erőforrások Minisztériumának Kultúráért Felelős Államtitkársága tett lehetővé.

Az idei tanév második fele amúgy is gazdag lesz programokban és lehetőségekben. A gimnázium például újabb hagyományőrző utakat készül szervezni, hasonlóakat azokhoz, melyekre tavaly még pályázat keretében került sor. A Gandhi vezetői ugyanis fontosnak tartják, hogy a diákok minél jobban megbecsüljék népcsoportjuk értékeit, tradícióit, s minél erősebben kötődjenek a gyökereikhez. Az iskolában a már ugyancsak jól ismert AJKP túrák is folytatódnak, és a szintén pécsi Leőwey Klára Gimnáziummal is szeretnék még szorosabbra fonni az együttműködést.

Mindehhez még érdekesebb és tartalmasabb hátteret jelent egyrészt az előző esztendő végére megújult kollégiumi épületegyüttes, amelyben a hangszigetelt olvasótermet is magában foglaló új könyvtár tematikus feldolgozóórák, vagy épp könyvtárhasználati foglalkozások helyszínéül is szolgálhat; az interaktív táblákkal felszerelt, beépített színpaddal rendelkező, egybenyitható multifunkciós teremben pedig még több féle programot tarthatnak. Ráadásul fellépésekre immár a kollégium udvara is lehetőséget nyújt: a modern, hangulatos, közösségi színtérként is számbavehető helyen kis színpadot és a közönségnek ülőhelyeket is kialakítottak.

A gimnáziumi egységben pedig megnyitotta kapuit a szintén a tavalyi év végére megvalósult Nemzetiségi-Roma Módszertani, Oktatási és Kulturális Központ. Benne a minden igényt kielégítő nyelvi laborban angol, német, beás és lovári nyelvet tanulhatnak majd a gyerekek, a 3D-s teremben pedig mindenekelőtt megismerkedhetnek azokkal a korszerű eszközökkel, amelyekre alapozva később informatikai szakkört, majd akár informatikai osztályt is indíthat az iskola. Az új stúdió egyebek mellett a Gandhi Hagyományőrző Együttes produkcióinak rögzítésére is lehetőséget teremt, kint pedig a jóidő beköszöntével immár nem csupán a sportcsarnok, hanem egy saját műfüves futballpálya és kosárlabdapálya is a diákok rendelkezésére áll.

A gandhisok lehetőségei tehát tovább bővültek, és az újdonságok azokat is várják, akik a következő tanévtől járnak majd a gimnáziumba. A vonatkozó beiskolázási időszak a közelmúltban ért véget, és több mint félszáz tanuló jelezte azt, hogy szívesen tanulna tovább ebben az intézményben. A Gandhi Gimnázium célja változatlanul az, hogy minél több hátrányos helyzetű, de tehetséges gyerek válassza – olyan, akiből az iskola segítségével majd a társadalom értékes tagja, új ismeretekre nyitott, ugyanakkor a hagyományaira is büszke felnőtt válhat.

 

További információ:

Telefon: +36 72 238 893, +36 72 539 651, +36 20 348 6100

Honlap: www.gandhigimi.hu

Írj kommentet

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>