ÚJABB KIS KAVICS AZ ÚTON – BEMUTATTÁK AZ ÚJ CIGÁNY NEMZETISÉGI TANKÖNYVEKET A PÉCSI GANDHI GIMNÁZIUMBAN

Kilenc vadonatúj tankönyvet illetve munkafüzetet használhatnak mostantól azok az alsó tagozatos diákok, akik az általános iskolában cigány népismeretet, beás és romani nyelvet tanulnak. A frissen kiadott kötetekre nagy szükség volt, hiszen a cigány nemzetiségi oktatásban tanító pedagógusok eddig jobbára csak az internetről gyűjthettek anyagot az óráikra. A világosan megfogalmazott és gazdagon illusztrált új könyvek a „Kompetencia alapú tananyagfejlesztés a Gandhi Gimnáziumban” című pályázati projekt keretében, 27 886 900 Ft forintból készülhettek el.

– Óriási dolog, hogy egy, a pécsi Gandhiban indult innovatív kezdeményezés eredménye végre kézbe vehető – mondta a projekt zárórendezvényén a Gandhi Gimnázium igazgatónője. Déri Ildikó hangsúlyozta, ez még csak a megkezdett út – nevezetesen a cigány nemzetiségi tankönyvírás folyamatának eleje, – ám abbéli reményét fejezte ki, hogy a most elkészült könyveket minél több kisiskolás és pedagógus forgatja majd rendszeresen.

A rendezvényen a szerzők némelyike és a Croatica Könyvkiadó szakemberei részletesen ismertették az elmúlt három év munkáját – az ötlet megszületésétől egészen a kész kötetek iskolákba kerüléséig. Radics József – Farkas Mária társszerzővel együtt – a Cigány népismeret című tankönyvet készítette. A mű, amely az általános iskola 1-4. osztályos tanulóinak szól, tizenegy fejezetben foglalja össze a romológiai ismereteket, a kötet végén pedig – a megértést segítendő – értelmező szótárként használatos kislexikon és fotógaléria található. – A meséktől az eredetmondákon át a költészetig és festészetig mindenből igyekeztünk ízelítőt adni a gyerekeknek – mondja Radics József. – A sokéves pedagógiai tapasztalataimra alapozva elmondhatom, nagy hiátust töltöttünk be ezzel a könyvvel. A valóság ugyanis mindeddig az volt, hogy – bár törvény biztosítja a kisebbségi oktatást –, nem rendelkeztünk megfelelő tankönyvi háttérrel.

A program szakmai vezetője biztos benne, hogy az új tankönyvek minden szempontból megállják helyüket a piacon. Gidáné Orsós Erzsébet szerint erre garanciát jelent a munkában részt vett szakemberek sokéves szakmai tapasztalata, amelynek köszönhetően a gyerekszeretet sugárzik a könyvekből: – A cigányoknak nagyon fontos a vizualitás. Ezt szem előtt tartva igyekeztünk a könyveket minél színesebbre elkészíttetni. Bizony előfordult, hogy felhívtuk a nyomdát és kértük tőlük, hogy egy-egy képet még egy kicsit „cigányosítsanak”. Biztos vagyok benne, hogy a gyerekeknek nagyon tetszik majd!

Mivel az új tankönyveket és munkafüzeteket maguknak a pedagógusoknak is meg kell tanulniuk használni, számukra az alkotók módszertani kiadványokat, tanári kézikönyveket is mellékeltek, valamint kétszer hatvan órás képzést akkreditáltattak.

Az Országos Roma Önkormányzat alelnöke szerint az új tansegédletek elkészültével az azokat használó gyerekek újabb megerősítést kaphattak: a színes Európában nem kell cigányként szégyellniük magukat. – Az, hogy annak idején a pécsi Gandhi oktatási központot kigondoltuk és megvalósítottuk – mondja Berényi László -, nagy mérföldkő volt. Kis kavicsokkal jeleztük mindvégig az útirányt. Szerencsére rengeteg segítő szándékú ember jelent meg ezen az úton. Nincs az országban olyan, aki megkérdőjelezheti ezt a munkát!