„E kor nekünk szülőnk és megölőnk”. Színpadi játékkal emlékezik meg a Pécsi Harmadik Színház Örkény István születésének századik évfordulójáról

Száz éve született Örkény István Kossuth-díjas író. E kerek évforduló kapcsán a Pécsi Harmadik Színház is megemlékezik a magyar groteszk próza megteremtőjéről. E kor nekünk szülőnk és megölőnk – így hangzik a címe annak a színpadi játéknak, melyet Örkény István írásaiból állított össze és rendezett Vincze János, a színház igazgatója. 

– Bár a darab bemutatója csak április 30-án lesz, már most szinte minden Örkény-estünk teltházas! Május 13-án este 9 órára egy további előadást is be kellett iktatnunk, arra talán még kapható jegy. Nagyon nagy öröm ez nekünk! – mondja a direktor-rendező.

A Pécsi Harmadik Színház hitvallása szerint szakmai felkészültséggel párosuló színházszeretettel, gondolati és formai nyitottsággal várja előadásról-előadásra a közönségét. E legújabb színpadi játékban Vincze János Örkény István drámáiból, egyperceseiből és prózai műveiből hozott létre egy – ahogy ő maga nevezi – öntörvényű előadást. A szín ezúttal egy üres porond, ahol cirkuszi jelenetek követik egymást, mégpedig meghökkentő ritmusban! A bohóc könnyed mutatványa nevetésre bírja a közönséget, majd ezt egy csapásra mély érzelmek ellenpontozzák. Mindez az örkényi iróniával és az értelmező szerepű zenével-tánccal fűszerezve ezúttal is garantált színházi élményt ígér a közönségnek.

– Örkény István a kortárs magyar dráma és színház számára élő, meghatározó szellemiség – mondja az színházigazgató, aki már korábban is rendezett Örkény-darabokat: így például a Pisti a vérzivatarban című előadást, a Kulcskeresőket, a Forgatókönyvet, a Macskajátékot, vagy pedig a Tótékat. – Ez utóbbit egyébként most, az Örkény-évforduló kapcsán, áprilisban és májusban is műsorunkra tűzzük. Az E kor nekünk szülőnk és megölőnk című előadásunk egyáltalán nem századik évfordulós emlékműsor akar lenni, sokkal inkább egyfajta kollektív nemzeti önvizsgálat, közös megrendüléseink színpadi ábrázolása.

A Pécsi Harmadik Színház küldetésének tekinti, hogy a maga sajátos eszközeivel érzékenyen válaszoljon a mai társadalmi problémákra, és hogy éljen az erkölcsi és művészi kérdésfeltevések lehetőségével. Az új Örkény-produkció is remekül példázza ezt. A rendező célja ezzel az előadással a megtisztító katarzis elérése, melyben játszó és néző, játéktér és nézőtér eggyé olvad össze.