Hagyományokat őriz, pályaválasztást segít a pécsi Gandhi Gimnázium

Az elmúlt hónapban több olyan program is szerepelt a pécsi Gandhi Gimnázium és Kollégium mindennapjaiban, amely megkönnyíthette a diákok pályaválasztását is. Európa első cigány/roma nemzetiségi, érettségit adó intézményének ez is fontos célja – ahogy az szintén, hogy fennmaradjanak a cigány/roma hagyományok, népszokások.

A Gandhi már közel egy évtizede szervez országos mesemondó versenyeket, melyeken a főként 7-8. osztályos résztvevők a cigány/roma mesekincsből választva adnak elő egy-egy művet beás, lovári vagy magyar nyelven. A közelmúltban tartott vetélkedőre a tavalyinál sokkal többen jelentkeztek: öt megye 13 településéről 46 nevezés érkezett. A szakmai zsűri szerint a verseny nagyon színvonalasnak bizonyult, látszott, hogy az előadók tudatosan készültek a megmérettetésre. Az ítészek végül Orsós Norbertet (Mindszentgodisa) találták a legjobbnak, a 2. helyen Fenyvesi Dániel (Abaliget) végzett, a 3. helyezést Fodor Ádám (Mindszentgodisa) szerezte meg. Déri Ildikó, az iskola igazgatója azt mondja, biztos benne, hogy a mese, ez a legősibb, legközösségibb irodalmi műfaj ismét segített a gyerekek nyelvelsajátításában, nyelvgyakorlásában, a gyökereikhez való kötődésben és ezzel az identitástudatuk erősödésében is. Jövőre még több lovári nyelvű előadást remél (ilyenből ezúttal csak kettő akadt), és felmerült az elképzelés, hogy a nevezők körét kibővítsék majd a középiskolás korosztályra is.

A vetélkedő után két nappal 42 gandhis tanuló kelt útra Olaszországba. Az Arany János Program adott lehetőséget arra, hogy Rómában és Firenzében egészítsék ki a tanteremben szerzett földrajzi, történelmi, kulturális ismereteiket. A csoport ellátogatott egyebek mellett a Vatikánba, a Sixtus-kápolnába és a Colosseumba is, ami maradandó élménnyel ajándékozta meg a fiatalokat.

A gandhisokra belföldi kirándulás is várt a múlt hónapban: egy pályázat keretében hagyományőrző kiránduláson jártak Pécsbányán. A közel félszáz fős csapat többórás, sokszínű programon vett részt, melynek fő célja az volt, hogy helyi jó gyakorlatokat lássanak a cigány/roma fiatalok és felnőttek civil szervezetekkel való együttműködésére, valamint hogy tudatosuljon bennük: életpályaként a saját kultúra ápolását is választhatják. A helyi közösséggel együtt volt tánc- és daltanulás is, a varróműhelyben pedig saját termékeket készíthettek a gyerekek, újragondolva a cigány/roma motívumkincset. Egy roma származású bokszedző a sportról mint karrierlehetőségről beszélt nekik, majd az estét közös vacsorával töltötték el a gandhisok és a pécsbányai családok.

A gimnazistákra természetesen az iskolában is vártak programok – például a diákönkormányzat által szervezett szecskaavató, melyen közel ötven elsőévesnek kellett megoldania játékos feladatokat: mézes kenyeret enniük hátrakötött kézzel, táncolni úgy, hogy a párok tagjai közben tojást szorítsanak össze a homlokukkal, és persze a végzősök verses dicsőítése sem maradhatott ki a teendők közül. Déri Ildikó szerint ez a jó hangulatú program is segített abban, hogy a gimnáziumot idén elkezdett diákjaik beilleszkedjenek az iskolai közösségbe, még jobban érezzék magukat a Gandhiban.

Novemberben a 10. osztályosok jogismereti tájékoztatót hallgathattak meg, melyre az Országos Bírósági Hivatal által indított „Nyitott bíróság” program keretében került sor. Az igazgatónő szerint ez azért fontos, mert a zömében hátrányos helyzetű társadalmi réteghez tartozó gandhis diákoknak segít megismerni azt a jogszabályi, igazságszolgáltatási környezetet, melyben nekik is helyt kell állniuk.

Ugyancsak a gimnáziumban tartották meg a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság által szervezett próbafelvételit. A rendezvény célja volt, hogy a rendészeti szakközépiskolába jelentkezők megismerjék és megtapasztalják a rendőrség által támasztott felvételi követelményeket, s azáltal később magabiztosabban és eredményesebben vághassanak neki a felvételi vizsgának. Négy másik középiskola tanulói mellett a Gandhi 12. évfolyamos diákjai töltöttek ki műveltségi tesztet, majd a fizikai felmérőn a rendőrség hivatásos állománya részére előírt követelményszintet kellett teljesíteniük. Az értékelések alapján a gandhisok jól helytálltak, az iskola vezetői pedig emellett annak is örülhettek, hogy újabb életpálya-irányt villanthattak fel a diákjaiknak – arról nem is beszélve, hogy a korai, tudatos pályaorientáció segíthet kiküszöbölni a későbbi gyors, megalapozatlan, hibás döntést.

A Gandhi Gimnázium és Kollégium továbbra is várja azokat a 8. osztályos, tehetséges cigány, illetve nem cigány diákokat, akik a cigány/roma hagyományokat is életben tartó, megértő, támogató diák- és iskolai közösségben kezdenék meg gimnáziumi tanulmányaikat.